donderdag 18 maart 2010

Web 2.0

Hoe denk ik over Web 2.0? Tja...

Zoals ik in een eerdere posting vertelde ben ik een echte beginner op dit gebied. De terminologie ken ik wel en de icoontjes (van de RSS feeds bijvoorbeeld) herken ik ook, maar ik had er nog nooit mee gewerkt.

Voor het gemak ga ik even uit van mijn eigen werkplek. Een weblog heeft naar mijn mening alleen zin als je ook echt iets te melden hebt. Ik vind het heel lastig om hier een externe toepassing voor te bedenken. Intern kan ik me daar al wel iets bij voorstellen. Waarschijnlijk gaan we in de loop van 2010 ons nieuwe DMS uitrollen. Je zou een weblog in het communicatieplan kunnen opnemen, zodat iedereen (via intranet?) op de hoogte blijft van de stand van zaken.
Voor RSS-feeds geldt eigenlijk hetzelfde, je moet wel iets te melden hebben. Het zijn nieuwsberichten, en hoeveel nieuws hebben wij als archiefafdeling nu helemaal. Een grotere RHC's en andere archiefdiensten zouden hier echter prima gebruik van kunnen maken, als aanvulling op hun nieuwsbrieven.
Al deze nieuwe mogelijkheden kun je ook als archief best gebruiken, maar er ligt volgens mij wel ergens een grens. Moet je echt álles willen? En de zaken die je wel gebruikt moet je ook bijhouden. Niemand heeft er iets aan als je een weblog inricht en daar wordt na een paar weken nooit (of zelden) meer iets aan toegevoegd.
Privé heb ik inmiddels al wel een aantal ideetjes opgedaan. Daar ga ik binnenkort nog eens wat meer over uitzoeken. Ik kijk nu inderdaad toch met andere ogen naar een aantal zaken, al was het alleen maar omdat ik nu weet wat het allemaal inhoudt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten